Naslov Tambura brač u jazz glazbi
Naslov (engleski) Tambura brač in Jazz music
Autor Emanuel Vuk
Mentor Veljko Valentin Škorvaga (mentor)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Muzička akademija (VIII. odsjek za glazbenu pedagogiju) Zagreb
Datum i država obrane 2024-09-27, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana UMJETNIČKO PODRUČJE Glazbena umjetnost Reprodukcija glazbe (dirigiranje, pjevanje, sviranje)
Sažetak Cilj je ovog diplomskog rada istražiti povijest tambure brač u kontekstu jazz-glazbe, opisati njegovu ulogu u jazz-glazbi te navesti predstavnike tog stila kroz povijest. Brač se kao dio tamburaške obitelji instrumenata veći dio povijesti upotrebljavao u okviru skupnog muziciranja u sastavima različitih veličina. Tamburama se prvobitno služilo u folklornoj glazbi, no zahvaljujući razvitku instrumenata i ambiciji svirača tambura se počela svirati u svim glazbenim stilovima, pa tako i u jazz-glazbi. Repertoar je postajao zahtjevniji i svirači na instrumentima tehnički potkovaniji, a postepeno se pojavljuju solisti na bisernici i braču. Danas se tambure brač i bisernica smatraju zasebnim solističkim instrumentima čemu je uvelike doprinijelo uvođenje tih instrumenata kao glavnih predmeta u osnovne i srednje glazbene škole, a posebno na Muzičku akademiju u Zagrebu i Akademiju za umjetnost i kulturu u Osijeku. Jazz-glazba stil je koji je utemeljen na principima improvizacije pa tako omogućuje izvođaču potpunu slobodu izražavanja pomoću vlastita instrumenta i mašte. Kako se tijekom prvog svjetskog rata jazz širio Europom, tako je došao i na naša područja, a svirači iz Hrvatske i regije brzo su prihvatili taj način kreativnog izražavanja i krenuli su njegovati taj glazbeni stil. Jazz se svirao na svim instrumentima u svim kombinacijama pa tako i na tamburama. Danas je tambura brač moderni instrument, a njegovi su svirači ambiciozni visokoškolovani glazbenici sa znanjem glazbene teorije i glazbenih stilova te odličnim vladanjem tehnikom sviranja instrumenata, što uvelike olakšava sviranje jazza na tamburi. U radu će, osim opisa nastajanja jazza i njegova utjecaja na hrvatsko podneblje, biti prikazani i intervjui sa Sašom Nestorovićem, profesorom na jazz-modulu Muzičke akademije u Zagrebu i Fabriziom Cassolom, umjetničkim voditeljem Medinea session radionice u Ljubljani na kojoj je sudjelovao autor ovog rada.
Sažetak (engleski) The aim of this master’s thesis is to explore the history of tambura brač in context of jazz music, to describe the instrument’s purpose in it and to introduce the representatives of that style throughout history. Brač as a part of tambura family of instruments has been used throughout most of the history for group music making in ensembles of different sizes. At the beginning, tamburas were used in folklore music, but thanks to the development of instruments and ambition of the players tambura was being played in all styles of music, therefore also in jazz. The repertoire was becoming more demanding and the players more technically advanced on the instruments so gradually soloists on bisernica and brač had started appearing. Today tamburas brač and bisernica are considered individual solo instruments to which greatly contributed the introduction of these instruments as main subjects in primary and secondary music schools and especially in Music academy in Zagreb and Academy of Arts and Culture in Osijek. Jazz music is a style founded on principles of improvisation, so it enables the performer to have absolute freedom of expression through his instrument and imagination. As during first world war jazz spread through Europe, so it came to our territories and the players from Croatia and the region have quickly accepted this way of creative expression and have started cherishing that style of music. Jazz has been played on all instruments, in all combinations therefore also on tamburas. Today tambura brač is a modern instrument, its players are ambitious highly educated musicians with knowledge of music theory and musical styles with excellent technical abilities to play the instrument which makes playing jazz on tambura considerably easier. Other than describing the development of jazz and its influence on our territory, the thesis will also feature interviews with Saša Nestorović, jazz module professor of Music academy in Zagreb and Fabrizio Cassol, artistic director of Medinea session workshop in Ljubljana in which the author of this thesis has participated.
Ključne riječi
tambura brač: jazz-glazba
improvizacija
Ključne riječi (engleski)
tambura brač: jazz music
improvisation
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:116:822956
Studijski program Naziv: Studij za instrumentaliste; smjerovi: Flauta, Oboa, Klarinet, Saksofon, Fagot, Rog, Truba, Trombon, Tuba, Udaraljke, Harfa, Violina, Viola, Gitara, Klavir, Orgulje, Čembalo, Eufonij, Tambura, Violončelo, Kontrabas Smjer: Tambura Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: integrirani preddiplomski i diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra muzike (mag. mus.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-01-07 10:23:10