Abstract | Tema ovoga diplomskoga rada zanimljiva je jer prikazuje načine i stilove skladanja različitih uloga za tenorski glas, ukazuje na njihove sličnosti i razlike te međusobni utjecaj uloga nastalih od istog skladatelja. Osnovni cilj ovoga rada je prikazati prvenstveno razlike između vrsta tenorskih glasova, a zatim iz toga proizlazeći, pokazati kako određene vrste glasova više ili manje odgovaraju ulozi koja im je namijenjena, u ovom slučaju od strane skladatelja i njihovog tvorca Gaetana Donizettija. Iz raznih aspekata će se pokušati objasniti koliko je moguće da određenu ulogu pjevaju drugačiji tenorski glasovi, koliko utjecaja u tome ima sama priroda glasa, a koliko tehnika pjevanja i ostali čimbenici koji oblikuju jednog opernog pjevača. Rad će se fokusirati na povijesnim činjenicama opernih djela, srži, odnosno libreta koji neposredno oblikuje uloge i njihov psihički aspekt te na karakteristikama tenorskih glasova i njihovoj međusobnoj usporedbi. Nakon uvoda u neke povijesne činjenice, tenorski glas i podvrste tenorskih glasova, prikazat će se život i rad skladatelja Gaetana Donizettija, a zatim će se predstaviti nekoliko njegovih najznačajnijih opernih djela i to na način da će se ukratko iznijeti radnja opere, a kroz tu radnju će se izvući tenorske arije glavnih uloga. Kroz arije će se pokušati pobliže opisati način na koji je Donizetti oblikovao ulogu. Zahvaljujući tome će iz svake tenorske uloge na kraju iznijedriti Donizettijeve ideje i njegov poseban stil skladanja. |
Abstract (english) | The topic of this thesis is interesting because it shows the ways and styles of composing different roles for a tenor voice, points out their similarities and differences, and the mutual influence of roles created by the same composer. The main goal of this paper is to show primarily the differences between the types of tenor voices, and then, resulting from that, to show how certain types of voices more or less correspond to the role intended for them, in this case by the composer and their creator Gaetano Donizetti. From various aspects, an attempt will be made to explain how it is possible for a different role to be sung by different tenor voices, how much influence the nature of the voice itself has, and how much the singing technique and other factors that shape an opera singer. The thesis will focus on the historical facts of operas, the core, is the libretto that, that directly shapes the roles and their psychological aspect, as well as on the characteristics of tenor voices and their mutual comparison. After an introduction to some historical facts, tenor voice and subtypes of tenor voices, the life and work of composer Gaetano Donizetti will be presented, followed by several of his most important operas in a way that will briefly present the plot of the opera, and through that plot of opera the tenor arias of the main roles will be shown. Through the arias, an attempt will be made to describe in more detail the way in which Donizetti shaped the role. Thanks to this, Donizetti's ideas and his special style of composition will eventually emerge from each tenor role. |