Abstract | Ovaj diplomski rad se bavi istraživanjem i analizom opera skladanih na temu bajke o Pepeljugi. Ideju za pisanje i istraživanje teme ovog diplomskog rada sam dobila prilikom sudjelovanja u operi Cendrillon, Julesa Masseneta, koja je ujedno bila i moja diplomska predstava. Dojmio me Massenetov psihološki i muzički stil karakteriziranja likova i sama predanost glumačkom aspektu opere, poznavanje teatra, predanost inscenaciji i želja da se kroz operu predstavi spoj svih umjetnosti. Prije početka projekta sam odlučila istražiti operu i sam lik Maćehe kojeg sam tumačila, te sam često nailazila na ostale operne adaptacije istoimene bajke, uglavnom skladane u 19.st, čak i dramske verzije, parodije, koje su i kao sama bajka kroz povijest bile sklone osobnim autorovim promjenama priče. Nakon pojave prve opere Cendrillon koju je napisao Nicolo Isouard, i koja je doživjela veliki uspjeh, tema Pepeljuge je postala toliko popularna da do kraja 19.st bilježi čak pet opernih adaptacija. Čest je slučaj u opernoj praksi 19. st. da popularni književni romani kao npr. Manon dožive tri različite operne verzije, ali bajka o Pepeljugi je time nadmašila gotovo svaku temu u povijesti i bilježi čak devet opernih verzija i pet baletnih adaptacija. Ni jedna bajka nije bila toliko podložna adaptiranju u bilo koje povijesno doba kao Pepeljuga, kao ni promjenama žanra, budući da nije bitan tok radnje ni okolnosti već moralna pouka koju priča nosi. Istražujući različite verzije opera, članke, radove i knjige uvidjela sam da ne postoji rad sa prikupljenim informacijama o opernoj literaturi na temu Pepeljuge na jednom mjestu, što sam smatrala zanimljivim i bitnim. Odlučila sam obraditi četiri verzije opera koje sam smatrala najbitnijima u opernoj literaturi. Prva opera koju ću predstaviti je Cendrillon koju je napisao Nicolas Isouard. Nažalost, iako je njegova verzija opere poslužila kao baza svim ostalim verzijama, njegova opera i on kao skladatelj su u potpunosti zaboravljeni, o čemu najviše govori oskudna literatura i činjenica da danas ne postoji dostupna audio ili video snimka na internet platformi. Slijedeća opera je Cenerentola koju je napisao Gioachino Rossini, još jedno skladateljsko remek djelo. Iako muzički različite, libreto i sam tok radnje su gotovo u potpunosti kopirani. Massenetova opera Cendrillon, napisana na samom prijelazu iz 19. u 20. stoljeće je treća opera koju ću analizirati, i jedina koja zadržava elemente magije i nadnaravnog svijeta kojeg je opisao Charles Perrault u svojoj Cendrillon. Za kraj sam odlučila spomenuti i operetu Cendrillon koju je napisala Pauline Viardot, koja za razliku od prethodnih opera nije napisana za veliku pozornicu u teatru već za izvođenje u manjem ambijentu pariškog salona i koja je napisana u pedagoške svrhe vokalnog studija. Navedena navode bajku Charlesa Perrauelta, Cendrillon, kao književni predložak. |